7. 5. 2020

Iniciativa Nocovid otevírá cestu, jak bezpečně pořádat společenské, kulturní i firemní akce jakéhokoliv rozsahu. 

Kulturní, společenské i firemní akce byly ještě do nedávné doby pravidelnou součástí našich životů. Kvůli pandemii Covid-19 však většina z nich byla zrušena, nebo odložena na neurčito. Velký zásah utrpěli také pořadatelé eventů, umělci, majitelé galerií a další. V reakci na tyto události vznikla iniciativa Nocovid. Together again. Se souborem pravidel chování, které umožní navrátit společenský život ve všech rozměrech, přichází Marek Vocel, producent a významná osobnost české eventové scény.

I po zveřejnění nového harmonogramu vlády o uvolňování restriktivních opatření panuje na poli pořádání veřejných akcí značné informační vakuum a nejasnosti. Významné světové veletrhy nebo open air festivaly o tisících účastnících jsou i nadále zrušené nebo přesunuté, zakázané zůstávají prozatím i akce menšího typu o stovkách lidí.

Principy setkávání nové doby
Jako reakce na stále převažující obavy vznikla iniciativa nazvaná „Nocovid. Together again”. Principy Nocovid sestavuje Marek Vocel s kolegy z uměleckého a eventového sektoru. Jedná se o soubor pravidel chování, které nabízí nový standard pro pořádání společenských a kulturních akcí. Ty reflektují možnosti, které mohou pořadatelé ovlivnit a zároveň přitom respektovat zákonná opatření. Pravidla mapují odpovědnost a chování pořadatele, návštěvníků, prostoru, aktivit i způsob stravování. „Pandemie a vůbec celá situace spojená s Covid-19 mě motivovala k vytvoření iniciativy Nocovid, která má za úkol stanovit pravidla a principy společenského chování nové doby nejen pro event marketing,” přibližuje Marek Vocel, iniciátor pravidel.

Pro tyto účely vzniká praktický manuál, který využívá tzv. zónové práce s prostorem, kde je základním tvarem kruh. Zahrnuje také škálu praktických i emocionálních pravidel, jako je kontrola a uspořádání vstupního prostoru akce, řešení distančních zón ve frontách nejen na šatny, rozmístění dezinfekce či instalaci bezkontaktních baterií na toaletách. Návrhy řeší rovněž hygienu personálu či bezpečný servis nápojů a pokrmů. „Samotný princip není něco zcela nového. Vycházíme z pravidel, na která jsme ve společnosti zvyklí, ale často na některá z nich zapomínáme. Jde například o dodržování osobní zóny každého z nás,” dodává Vocel.  

Respekt a přirozená odpovědnost, ne restrikce 
Jedním z cílů iniciativy také je, aby se pravidla Nocovid stala součástí moderního životního stylu, ve kterém budeme muset s Covid-19 žít. „Společenské a kulturní akce se znovu obnoví ve chvíli, kdy budou existovat přijatelná pravidla společenského chování, která lidem umožní bezpečně se setkávat. Jsem přesvědčen o tom, že naše iniciativa dokáže pomoci lidem zbavit se strachu a naplnit jednu z jejich primárních potřeb – potkávat se a společně sdílet. Nocovid nemá přinášet další restrikce. Nocovid je projevem respektu a odpovědnosti.” uzavírá Vocel.

Tvůrci této otevřené iniciativy zvou ke spolupráci i další zástupce dotčených oborů. Mají také v plánu pravidla představit a konzultovat s příslušnými úřady, stejně jako i se zástupci České eventové asociace. Cílem je pravidla dokončit, posvětit a co nejdříve začít zavádět konkrétní postupy do praxe.

Kdo je Marek Vocel
Marek Vocel vystudoval filmovou produkci na FAMU. V roce 1998 založil eventovou společnost MVP events. Eventová skupina nazvaná Permanent Gig zahrnuje kromě MVP events také rychle rostoucí společnost NO BOX Catering. Firma The Venue zastupuje v rámci skupiny oblast pronájmu prostor a spojeného servisu pro pořádání akcí.

Některé z aktivit Marka Vocela jsou úzce spjaty s projektem DOX+ multifunkčním eventovým prostorem Centra současného umění DOX.

Je spoluzakladatelem neziskové organizace Opona o.p.s. Ta za svou historii uspořádala desítky studentských vzdělávacích programů, výstav a eventů na téma demokracie a totality. Marek Vocel se podílel například na projektech Cirkus totality nebo 20 let bez opony – Máme co slavit!

Při historicky první přímé volbě prezidenta České republiky v roce 2012 vedl kampaň kandidáta Karla Schwarzenberga, kterého dovedl až do 2. kola volby. Za tuto kampaň se stal jeho tým v roce 2013 absolutním vítězem soutěží Česká cena za Public Relations a Křišťálová lupa. Ve stejném roce zvítězil v kategorii Událost roku v soutěži Tweet roku.

V roce 2019 společně s týmem nadšenců uspořádal happening Moon 50: Zpátky na Měsíc, který připomněl 50. výroční přistání Apolla 11 na Měsíci.

V současnosti se kromě řízení skupiny Permanent Gig věnuje zejména eventové strategii. Je iniciátorem nových pravidel pro pořádání eventů tzv. Nocovid.

www.marekvocel.cz