Ukažte se
v nejlepších barvách

1C

Národ sobě – kultura tobě

Soutěžící Metronome Production
Klient Generali Česká pojišťovna & Česká spořitelna
Formát eventu Hybridní

Seznam účastníků kampaně nesoucích hlavní podíl na úspěšnosti přihlášené práce

Martin Voňka - Producent
David Gaydečka - Producent
Marie Neumannová - Vedoucí produkce
Petr "Kužel" Blažek - Hudební produkce
Tomáš Motl - Výkonný ředitel ČT art
Viktor Průša - Manažer realizace
Lucie Kapounová - Manažerka vývoje
Vít Bělohradský - Režisér
Jan Burian - Generální ředitel
Tomáš Staněk - Tiskový mluvčí



Popis projektu

Unikátní multižánrový koncert z Národního divadla, jehož cílem bylo zkrátit čekání na restart živé kulturní scény po dlouhé pauze. Během covidového lockdownu jsme přemýšleli, jak umožnit široké veřejnosti zažít event. Využití streamu pro nás nebylo řešení, jelikož mobilní telefony a notebooky neumožní lidem sledovat event společně v kruhu rodiny či přátel. Tedy alespoň tak, jak to v tu dobu bylo možné. Proto jsme zvolili osvědčený distribuční kanál – televizní obrazovku. Pro myšlenku v celonárodním měřítku jsme oslovili Českou televizi, která souhlasila mimo jiné i proto, že měla kvůli covidu uvolněné natáčecí kapacity. Tím jsme mohli začít pracovat na vysněném projektu, jak přinést lidem kulturní event přímo do obýváků. Náročná produkční cesta pokračovala v zajištění nejprestižnějšího kulturního prostoru u nás – Národního divadla. Prostoru, který byl v té době nevyužit, díky čemuž jsme mohli divadlo lidem představit v úhlech zcela neobvyklých. Vše jsme komunikovali s hlavními klienty: společnostmi Generali Česká pojišťovna a Česká spořitelna. Projekt byl určen pro jejich zaměstnance, klienty, potenciální klienty a širokou veřejnost. Naším hlavním cílem bylo, aby se rodiny a přátelé v co největším počtu sešli, užili si společný zážitek a dostali novou naději. Na druhé straně se spojilo nebývalé množství umělců ze všech oblastí kultury. Vznikl tak téměř čtyřhodinový kulturní maraton, který nakopnul deprivované umělce k další práci, a to pro širokou cílovou skupinu, z níž každý si během večera našel svého favorita. Všechno se odehrávalo na půdě zlaté kapličky a v přenosu České televize s celonárodním ohlasem a veřejnou podporou mimořádných rozměrů. Tento jeden večer znamenal tisíce eventů v tisících domácnostech, víru v lepší zítřky pro umělce a kulturu jako nezbytnou součást národní identity. V neposlední řadě pak i kulturu jako firemní klíčovou hodnotu.

Počet oslovených eventem vs. reálně zúčastněných

Marketingová kampaň trvala 15 dní: – 235 televizních upoutávek na pořad, které zviditelňovaly oba klienty – Generali Česká pojišťovna a Českou spořitelnu, reach 40 % – 250 článků v médiích, 132 000 spotů v pražském metru, 5 bigboardů na hlavních dopravních tazích, outdoor LED obrazovky v Praze a Brně s celkem 123 750 spoty – web www.kulturatobe.cz – tisková konference – využití sociálních sítí – Facebook, Instagram, Twitter, Facebook Event, Stories a živé streamy – postovali jsme a repostovali 269x, dosah 241 831 náhledů – dosah marketingové kampaně 2 000 000 lidí Event na programu ČT 1 (16 min.) – rating 700 000, share 16,37 %, reach 869 000 diváků Event na programu ČT art (3 h. 37 min.) – rating 382 000, share 10,79 %, reach 922 000 diváků iVysílání ČT – 600 000 diváků Event Národ sobě – kultura tobě byl nejúspěšnějším pořadem v historii ČT art. Ještě žádný pořad nezískal podobná čísla sledovanosti. Velmi významný je ukazatel REACH. V případě našeho eventu je to pro ČT art zcela unikátní počet srovnatelný s publikem, které k ČT art přijde standardně za celý týden. Velké množství lidí se eventu účastnilo také na sociálních sítích, kde mnozí událost sdíleli. Událost taktéž sdíleli všichni zúčastnění umělci, potažmo influenceři. Důkazem úspěšnosti eventu jsou nejen výše uvedené statistiky, ale také obrovské množství velmi pozitivních reakcí, které během akce a bezprostředně po ní, doslova zavalily sociální sítě.

Kreativita

V době, kdy byla kultura považována za naprosto zbytnou, jsme se rozhodli ziniciovat event takových rozměrů a kvality, aby tuto situaci změnil. Využili jsme všech pozitivních, ale i negativních aspektů tehdejší situace a spojili je dohromady v mimořádný eventový večer. Řekli jsme si, že: 1) nejlepší lidé ve svých oborech jsou volní, protože nemohou pracovat – top umělci, top klienti, top produkce = jedinečná příležitost 2) nejvýznačnější národní kulturní prostor – Národní divadlo – je zavřené a bylo by možné využít prostory, které ještě nikdo neviděl (sklepy, foyer, střecha, výtahy…) 3) Česká televize má uvolněné natáčecí kapacity, event by se tak mohl dostat doslova do každého obýváku 4) široká umělecká základna na jedné straně a celý národ jakožto příjemce eventu na straně druhé vyžadují ojedinělý, žánrově široký hudební program v neotřelých kulisách Všechny nápady jsme spojili dohromady a připravili eventový večer netradičních rozměrů: - 40 hudebních těles reprezentovalo průřez diváckým vkusem, Národní divadlo zapojilo všechny své soubory, a tak bylo možné slyšet a vidět hip hop s baletem, Mig 21 se symfonickým orchestrem, nebo kapelu Wohnout s činohrou - iniciovali jsme tisíce malých rodinných a přátelských setkání v obývácích u televizních obrazovek - sociální sítě byly zahlceny fotkami lidí, kteří se fotili doma před televizí s drinkem v ruce a postovali děkovné zprávy o účasti na domácím festivalu - obrazovka se stala pódiem, rodina fanouškovským davem - klienti zasílali svým zaměstnancům a VIP klientům dárkové koše přímo domů - zaměstnanci klientů byli pyšní na sounáležitost se společností, která se takové akce účastní. Důkazem toho byly opět příspěvky na sociálních sítích

Náročnost a exekuce

Celý večer připravovalo 200 členů produkčního štábu a 100 členů televizního štábu. Technická realizace akce byla dokonalým produkčním oříškem díky 6 scénám, ze kterých se přenášelo v přímém přenosu a které nejsou primárně uzpůsobeny pro takovéto technické zajištění. Neobvyklý byl i počet účinkujících – 40 autentických představení spojujících různé kulturní žánry, to jsou stovky vystupujících umělců při nejpřísnějších hygienických a bezpečnostních podmínkách, které byly v té době nařízené. Během příprav jsme proto uskutečnili na 800 covid testů a dodržovali přísná opatření. Před samotným večerem proběhla pouze jediná zvuková zkouška, vše bylo přenášeno a streamováno naživo. Projekt probíhal ve velmi turbulentní době za stále se měnících opatření. Celých 50 dní příprav nezbývalo než doufat, že se event nakonec doopravdy uskuteční a budou si ho spolu s námi moct užít i statisíce lidí ve svých domovech.

Přínos (vliv na chování/vnímání)

Cílem eventu bylo zviditelnit klienty jakožto společnosti, které v těžké době lidi neopouštějí, ale naopak se zasadí o podporu i těch, kteří v covidové době byli považováni za zbytečnou přítěž (např. pracovníci v kultuře, umělci). Rozhodli jsme se tak přinést lidem akci, která vzbudí vlnu radosti a solidarity. Klienti vyslali jednoznačnou zprávu, že stojí za celou českou společností a že nejsou ti, kdo by na lidi zapomínali. Akce pro ně znamenala posílení vztahů se zaměstnanci, klienty i veřejností. Svědčí o tom nejen divácké statistiky, ale hlavně množství děkovných postů, které lidé zveřejňovali na sociálních sítích. Mnozí zaměstnanci se doslova pyšnili příslušností ke svým zaměstnavatelům. Event byl úžasnou vzpruhou pro všechny zúčastněné – klienty, umělce, produkční tým. Všichni byli nadšeni, že mohou pro společnost něco udělat a že zase mohou dělat svoji práci.

Období, ve kterém se projekt realizoval z pohledu situace v roce 2021 a popis vlivu pandemie na event

Projekt byl realizován v lednu a únoru 2021. Vliv pandemie na event byl obrovský, jelikož bez pandemie by se vůbec neuskutečnil. Zorganizovat tak rozsáhlou produkci v tak krátkém čase bylo velmi náročné. Nicméně fakt, že živá kultura prakticky neexistovala, byl pro event určující. Základní myšlenkou bylo oslovit všechny, kdo v té době nemohli normálně fungovat. Tedy umělce, kteří byli nápadem okamžitě nadšeni, stejně tak jako členové produkčního týmu. Také bylo možné zapojit Českou televizi, jelikož se našly volné natáčecí kapacity. Především jsme ale mohli využít Národní divadlo, které muselo být v té době zavřené. Něco takového by za obvyklého provozu nebylo možné. Využili jsme i prostory, které nejsou divákům přístupné. Event se tak mohl rozprostřít do šaten, foyer, sklepů, výtahů, ale i na samotnou střechu divadla. Rozdíl byl samozřejmě také v bezpečnosti. Během příprav jsme provedli 800 covid testů a vše probíhalo za přísných hygienických opatření.

Doplňující informace

Spolupráce na projektu: Abakus, nadační fond společnosti Avast Covidpass, covid testování během 2 měsíců příprav a samotného eventového večera nanoSPACE, unikátní ochranné nanoroušky pro celý produkční tým McDonald´s Czech Republic, catering během eventu Česká obec sokolská, parkování během eventu Technologie hlavního města Prahy

Rozpočet

5 - 10 mio