2A

PRAHA ZÁŘÍ

Soutěžící Ostrovy s.r.o.
Klient Ostrovy s.r.o.
Formát eventu Živý

Seznam účastníků kampaně nesoucích hlavní podíl na úspěšnosti přihlášené práce

Martin Voňka - Producent
David Gaydečka - Producent
Jiří Turek - Ředitel festivalu
Jana Zielinski - Ředitelka festivalu
Kamil Spáčil - Ředitel festivalu
Roman Bělor - Ředitel festivalu
Martin Pošta - Ředitel festivalu



Cíl a popis eventového projektu, způsob realizace a výsledek eventového projektu

PRAHA ZÁŘÍ je společný projekt předních pražských festivalů z naprosto odlišných oblastí kultury. Vznikl jako reakce na téměř celoroční zákaz koncertů a hromadných akcí. Při vytváření konceptu projektu jsme si kladli za cíl uspořádat bezpečnou akci, kterou by mohly navštívit tisíce lidí. Přivést českou kulturu zpět k životu. Umožnit interpretům živě vystupovat, a fanouškům opět vidět oblíbené umělce. Projekt se stal unikátním spojením různorodých aktivit, které by za normálních okolností fungovaly samostatně a třeba se chovaly i konkurenčně. Festivaly z oblastí hudby, umění, filmu, tance, cirkusu... to vše se na PRAHA ZÁŘÍ propojilo v jeden živý organismus. Během tří festivalových týdnů se podařilo zorganizovat akci, která přilákala desetitisíce návštěvníků. Navzdory všeobecné atmosféře strachu a rezignace, která v té době panovala. Pomocí projektu jsme potvrdili, že organizace kulturních akcí ve venkovním prostoru není nebezpečná jako třeba jiné hromadné akce. V neposlední řadě jsme si vyzkoušeli možnost být maximálně flexibilní, a to nám dodává odvahu chystat akce i v následujícím roce, který je neméně obtížný. Projekt PRAHA ZÁŘÍ se stal dárkem pro všechny, kdo chtějí podpořit českou živou kulturu. Pro mnohé hudebníky šlo o jediné vystoupení pro skutečné publikum v roce 2020. Jsme nadšení, že se nám podařilo dokázat, že lze dodržet veškerá hygienická opatření a zároveň uspořádat jeden z mála kulturních festivalů v Praze. To vše na vysoké úrovni. Vybudovali jsme unikátní VIP zónu na střeše Křižíkova pavilónu. Umožnili jsme bezhotovostní platby. Vybudovali jsme oddělené sektory. Podpořili jsme hudebníky, herce, akrobaty, filmaře a další lidi pracující v kultuře. Projekt také umožnil významné zapojení komerčních partnerů a jejich prezentací pro diváky, k čemuž v minulém roce neměli mnoho příležitostí. K lidem blíže se tak dostali Pilsner Urquell, Volkswagen, Cetin, 7 Energy a mnoho dalších partnerů akce.

Počet oslovených eventem vs. reálně zúčastněných

800.000 oslovených během kampaně, pomocí sociálních sítí a reklamy 133.000 otevřených podstránek 30000 návštěvníků během tří týdnů

Kreativita

Za minimálních nákladů a v naprosto šibeničním termínu se podařilo dosáhnout neuvěřitelných věcí! Oslovit nejširší veřejnost a vystoupit z řady konvenčních událostí, které v té době probíhaly. Zcela originální koncept se právem těšil mediální pozornosti a zájmu návštěvníků. I návštěvnost webových stránek a následný monitoring nasvědčuje tomu, že se záměr podařil a jeho rozsah měl smysl. Během dvou měsíců se podařilo připravit 19 dní jedinečné kooperace největších pražských festivalů. Právě myšlenka o spojení silných festivalových značek byla rozhodující v úspěšnosti projektu. Díky ní došlo nejen k multikulturnímu efektu pro návštěvníky, ale i k rozhodujícímu snížení nákladů. Souhlas všech zapojených institucí je pro Českou republiku unikátní. Takové silné spojení přineslo dostatečnou oporu pro zapojení menších subjektů a samozřejmě přesvědčilo sponzory o důležitosti a výjimečnosti akce. Akci zaštítilo sdružení Prague Incredible, které tvoří festivaly Designblok, Mezinárodní filmový festival Praha–Febiofest, Letní Letná, Pražské jaro, Signal Festival, United Islands of Prague. Zapojili se organizátoři různých kulturních aktivit jako Aerofilms, Festival Kefír, Mladí Ladí Jazz, Metronome festival, Tanec Praha a mnoho dalších. To vše dohromady znamenalo 3 týdny plné kultury. Projekt PRAHA ZÁŘÍ byl oživením Prahy v tolik smutné a uzavřené době. Akce se účastnilo 30 000 návštěvníků. Odehráli jsme 82 koncertů a 17 samostatných DJ setů, promítali 29 filmů, dále 15 divadelních, cirkusových, loutkových a jiných představení, 13 sportovních odpolední, 9 tanečních workshopů, uspořádaly se debaty, výstavy moderního designu, dny komentovaných prohlídek, degustace nápojů, autorská čtení, přednášky, výstavy umělecké tvorby. Rozlehlý festivalový areál pojmul také mnoho aktivit pro děti. Podařilo se uspořádat nejen české koncerty, ale dovézt i umělce ze Slovenska, Rakouska a Německa, a to přes veškeré problémy, které přinesly aktuální zářijové restrikce a uzavření hranic. Na Výstavišti v Holešovicích vyrostly během několika dní příprav 2 hlavní a 3 doprovodné scény, se sektory pro 1 000 osob. K akci PRAHA ZÁŘÍ bylo za měsíce srpen a září 2020 publikováno 398 článků! Během celého festivalu jsme zvěřejnili 485 instastories a přes 100 postů. Za měsíce srpen a září 2020 navštívilo web prahazari.cz 66.500 návštěvníků, kteří si zobrazili téměř 133 000 podstránek. Bylo odvysíláno 120 rádiových spotů a desítky rádiových pozvánek. Česká televize odvysílala 30 spotů. Na Výstavišti Praha také během akce PRAHA ZÁŘÍ vznikl unikátní mural o velikosti 450 m2. Tron a X-Dog alias Michal Škapa a Ondřej Vyhnánek vytvořili na jedné ze stěn Křižíkova pavilonu dílo inspirované sci-fi literaturou i komiksy. Část díla se přesunula na Kampu, kde proběhla dražba jednotlivých desek. Její výtěžek putoval neziskovým organizacím Nadační fond Pink Bubble a Klub svobodných matek.

Náročnost a exekuce

Příprava festivalu pro nás nebyla nikdy náročnější. Produkovat akci v tak turbulentní době, kdy se nařízení mění v podstatě každý den, je skoro nemožné. Nám se ale podařilo dokázat, že to možné je a především, že to za to stojí. Odměnou nám byli tisíce nadšených návštěvníků a desítky spokojených umělců, kteří měli po dlouhé době možnost živě vystupovat. Museli jsme reagovat na aktuální vládní opatření týkající se mnoha věcí. Počtu diváků na jednom místě, počtu diváků v celém areálu, oddělení jednotlivých akcí v čase i prostoru, bezpečnostní opatření, hygienická opatření v celém areálu a u všech vchodů do areálu. Tato opatření se podařilo dodržet díky rozlehlosti areálu pražského Výstaviště. Výběr tohoto místa se ukázal být rozhodující výhodou. Areál umožnil rozčlenit návštěvníky do více sektorů po 1 000 osobách, ve kterých nebyl problém dodržovat dvoumetrové rozestupy. Areál umožňuje také postavení více scén na variabilních místech, což bylo efektivní např. při zhoršeném počasí, nebo po nečekaném zavedení nových restrikcí, vyžadujících místa k sezení pro každého z diváků. Každý návštěvník byl povinen se akreditovat. V případě problému by tedy bylo možné každého jednotlivce dohledat a kontaktovat. Celý areál byl vybaven dezinfekcí, kterou poskytovali zaměstnanci u vstupů do jednotlivých sektorů. U informací bylo možné zakoupit jednorázové roušky a rukavice. Personál festivalu používal po celou dobu akce ochranné prostředky. Náročné bylo také neustálé přizpůsobování programu aktuální situaci. Během festivalu byly uzavřeny hranice např. se Slovenskou republikou a Německem. To velmi komplikovalo situaci ohledně účasti některých zahraničních kapel, které původně na festival měly dorazit. Se všemi se nám ale vydařilo buď vyjednat výjimky, nebo najít kvalitní náhradu v kapelách českých. Všichni učinkující, stejně jako produkční tým, byli pravidelně testováni na COVID. Taktéž se podařilo překonat náročné a neustále se měnící zářijové počasí přesouváním koncertů po areálu tak, aby návštěvníci měli veškerý možný komfort i za počasí deštivého.

Přínos (vliv na chování / vnímání)

Za podpory partnerů, hlavního města Prahy a pražského Výstaviště vznikl v září 2020 multifunkční festivalový areál, kde bylo možné dodržet veškerá hygienická opatření. Areál byl postaven tak, aby se skládal z několika menších zón (s kapacitou do 1000 lidí), které fungovaly samostatně se samostatnými vchody a přístupovými cestami. Projekt zaštítily festivaly United Islands of Prague, Metronome Prague Music & Arts Fair společně s nejvýznamnějšími pražskými festivaly Pražským jarem, Febiofestem, Signal festivalem, Letní Letnou a mnohými dalšími akcemi a byl otevřen i dalším zájemcům z řad pořadatelů. V rámci projektu se uskutečnil festival United Islands of Prague - German Edition a "Půlmetronome" festival zaměřený na českou hudební scénu. Vše zakončil 28. září v Den české státnosti slavnostní závěrečný koncert skupiny Lucie. K naší velké radosti se projekt ukázal být důležitým pro všechny zainteresované strany. Většině zapojeným subjektům pomohl naplnit závazky vůči sponzorům a neztratit tak jejich finanční podporu. Na druhé straně sponzorům a partnerům umožnil kontakt s lidmi – potenciálními zákazníky – a díky tomu zvýšení obecného povědomí o vlastní značce, pozitivní dopad na klienty i aktuální prodej. Dodavatelské firmy měli jednu z mála možností opravdové práce na otevřené akci. A konečně umělci dostali možnost živě vystupovat před diváky, fanouškům se vrátili umělci a zážitky. Jsme nadšení, že jsme díky akci PRAHA ZÁŘÍ nenechali naše fanoušky v roce 2020 zcela bez jejich oblíbených festivalů. I v tak náročných podmínkách se vše odehrálo podle původního plánu. Podařilo se zafinancovat náročný projekt v době, kdy se většina akcí rušila. Zapojené subjekty byly ze spolupráce nadšení, čímž jsme posílili náš vzájemný vztah do budoucna. Pro rok 2020 jsme tak pomohli zachránit několik akcí za výjimečného nasazení týmu, dodavatelů, partnerů i účinkujících.

Období, ve kterém se projekt realizoval z pohledu situace v roce 2020 a popis vlivu pandemie na event

Projekt byl realizován v září 2020. V posledních týdnech před opětovným lockdownem. Vliv pandemie byl obrovský. Byli jsme pod neustálým tlakem, že další den již nebudeme pokračovat kvůli novým restrikcím. Museli jsme reagovat na nečekané uzavření hranic s našimi sousedy, pročež nemohlo přijet mnoho kapel. Na všechno jsme museli reagovat v řádech hodin a jsme pyšní, že se to podařilo. Obrovský tlak byl kladen na produkční tým, který zápolil se všemi změnami. Velkým přínosem pro udržení všech opatření bylo vytvoření vlastního registračního systému. Ten umožňoval v případě potřeby vyhledat a trasovat jakéhokoliv účastníka akce. Jsme nesmírně rádi, že dle dostupných dat se během celé akce nikdo nenakazil, což dokazuje bezpečnost projektu. Snahou bylo ukázat, že i za takové situace lze vymyslet, pořádat a odzkoušet bezpečný systém, který lidi chrání. Chápeme, že část veřejnosti měla obavy. Tím spíše doufáme, že jsme potvrdili bezpečnost venkovních akcí pro veřejnost.

Doplňující informace

Přes 2500 lidí připravovalo, hrálo a prezentovalo akce pro návštěvníky i jednotlivé partnery. Unikátní bylo pódium postavené přímo na Křižíkově fontáně. Zvolení právě této lokace se nakonec ukázalo jako klíčové rozhodnutí pro udržení bezpečnosti a všech platných nařízení. Prostor fontány mohl být adaptován na restrikce, včetně povinného číslovaného sezení, více vstupů, oddělení vystupujících od veřejnosti, atd. Ostatně tento systém byl poté ve stejné lokaci využit znovu v nedávné době. Během celé akce byla dodržena všechna platná nařízení bezpečnosti a hygieny, stejně jako byly dodržovány veškeré restrikce.

Rozpočet

20 - 30 mio



obrázek
obrázek