2A

MOON 50: zpátky na Měsíc

Soutěžící MVP events
Klient MVP events
Formát

Účastníci nesoucí hlavní podíl na úspěšnosti eventu

Marek Vocel - Director
Martina Ferguson - Fund raiser
Milan Kubný - Production
Jiří Weberschinke - Production
František Pecháček - Design

Popis projektu

Posláním projektu Moon 50: Zpátky na Měsíc bylo vytvoření velkolepé události oslavující padesátileté výročí jednoho z nejdůležitějších okamžiků v dějinách lidstva - přistání člověka na Měsíci. Tento historický milník, akcentující českou stopu světových dějin v ohledu objevitelském, technologickém i společenském, připomněl, že veškeré cíle lidského konání nemají zůstávat při zemi. Více než 26 tisíc účastníků se díky této akci, jíž vévodil jedinečný videomapping na tubus Žižkovské věže, ocitlo v těsné blízkosti startu Apollo 11, zúčastnilo se moderovaných diskusí s vesmírnými odborníky nebo sledovalo unikátní dobové záběry celé expedice. Mediální aktivita českých i světových medií činila na 40 750 000 zásahů ve více než 160 výstupech.

Počet oslovených eventem vs. reálně zúčastněných

Oslovených eventem = mediální dosah: 40 750 000 zásahů Reálně zůčastněných: 26.000 návštěvníků

Kreativita

Projekt Moon 50 vznikl spontánně z prostého nadšení sedmi přátel inspirovaných Lego stavebnicí kosmické lodi Apolla 11, která patřila nejmladšímu z nich, studentovi Filipu Liškovi. A tak se jednoho dne těchto sedm přátel rozhodlo, že vzdají hold „Malému kroku pro člověka a obrovskému skoku pro lidstvo“ přímo v Praze a způsobem, který účastníkům vezme dech. Základní myšlenkou bylo vytvořit speciální videomapping, který by věrně kopíroval průběh vzletu americké posádky Apolla 11 do vesmíru, a tímto způsobem přenést tento strhující okamžik do centra Prahy. Klíčem úspěchu bylo najít pro tento nápad správné místo. A tím se jednoznačně bez dlouhého přemýšlení stala pražská dominanta – Žižkovská věž, která nejenže jako raketa vypadá, ale svými impozantními rozměry a bočními tubusy odpovídá reálné velikosti rakety nesoucí Apollo 11. V sobotu 20. a neděli 21. 7. 2019 v 22:17 místního času se tubus proměnil v měřítku 1:1 v majestátní raketu Saturn a Žižkovská věž tak odstartovala na Měsíc. Více než 26 tisíc lidí se v ten okamžik ocitlo přímo dole pod raketou a zažilo to, co před 50 lety z takové blízkosti nezažil nikdo. Projekci doplnila ohlušující zvuková kulisa burácení motorů a kouřová show, která zdařile navodila dojem reálného odpálení rakety Saturn. A nejen to. Doprovodné akce představily program Apollo 11 od projevu prezidenta J. F. Kennedyho v roce 1961 až do posledního letu na Měsíc v roce 1972. Jeden z důležitých momentů obou večerů bylo promítnutí jedinečného dokumentu, který tým filmařů sestříhal z dobových i současných materiálů získaných z archivu České televize a hlavně z archivu americké NASA. Kombinací inteligentního moderátora Jakuba Koháka ve spolupráci s předními řečníky vesmírných programů, jako je například mladý vědec Jan Spratek ze Vzdělávací kanceláře ESA, vznikl program, který dokázal zábavně edukační formou naplnit celou kapacitu besedních prostor amfiteátru přímo pod Žižkovskou věží. Moon 50 neopomenul ani českou stopu v tomto světově ojedinělém příběhu, nebo české technologie, které jsou pro vesmírný výzkum stále významné a mají do globálního vývoje co přinést. Několik týdnů před vlastním projektem jsme spustili PR komunikaci na sociálních sítích, jejíž obsah měl za úkol nejen přivést lidi k Žižkovské věži (o víkendu v době letních prázdnin!), ale zároveň provést veřejnost detaily této významné události. Content na sociálních sítích věrně prezentoval výjimečnost každého dne, jak se před padesáti lety odehrál. Do jeho tvorby se zapojil i dnes již velmi populární tvůrce konceptu Opráski sčeskí historje. Andrew Feustel, současný americký astronaut českého původu a účastník několika vesmírných misí, který vzal s sebou do vesmíru Nerudovy Písně kosmické, poslal právě prostřednictvím sociálních sítí zdravici celé české veřejnosti a osobně se svou ženou popřál všem účastníkům výjimečné prožití večera.

Náročnost a provedení

Projekt Moon 50 patřil mezi velmi náročné projekty ze všech možných pohledů. Časových (8 týdnů na přípravu a realizaci v době letních prázdnin), finančních a v neposlední řadě legislativních. Na startu dvouměsíčního maratonu čekal tým společnosti MVP events pod vedením producenta projektu Marka Vocela, jednoho ze sedmi přátel, opravdu nelehký úkol. Vybudovat povědomí o projektu a jeho významu napříč širokou i odbornou veřejností. Přivést minimálně 4 tisíce lidí pod Žižkovskou věž. Získat dostatek partnerů, kteří by byli připraveni projekt podpořit nejen morálně, ale i finančně, a v neposlední řadě v ultra krátké době a období dovolených dokázat sehnat všechna nezbytná povolení – od možnosti využití věže, přes její zavření až po povolení věž „zhasnout“. Dalším klíčovým momentem úspěšnosti celé akce bylo získat podporu a účast odborné veřejnosti pro moderované diskuse, které měly za úkol plnit poslání budování povědomí nejen o historické události, ale také o vesmírných programech, a pomoci profilovat ČR jako významného aktéra dalšího průzkumu vesmíru (Galileo). Grafický design propagačních materiálů realizovalo studio Mowshe. Geniální a hravý „aktivní“ logotyp dokázal prezentovat sám o sobě start i přistání rakety. „Vybrali jsme si tento projekt ne proto, že je jednoduchý. Ale proto, že je nesmírně těžký“. J.F. Kenedy, 1970 a Marek Vocel, 2020

Přínos (vliv na chování/vnímání)

Projekt považujeme za jeden z nejúspěšnějších projektů historie společnosti MVP events. Pod věž přišlo více než 26 tisíc lidí a další desetitisíce sledovaly projekt v přímém přenosu díky livestreamu mediálních partnerů. Účast předčila očekávání téměř 7x a tím se výrazně navýšil i edukační dopad celé akce, na níž dorazili lidé všech generací od dětí až po seniory. Ambicí celého týmu bylo využít i monumentálnost Žižkovské věže, a tak vznikla mapa míst po celé Praze, odkud mohly další tisíce lidí sledovat projekci výjimečného videomappingu. Velvyslanectví USA v Praze ocenilo projekt Moon 50 mezi 200 jinými projekty, které podporovala, jako absolutně nejlepší. Dopad akce překonal hranici České republiky, o čemž jsme se přesvědčili v mnohých zahraničních médiích. Všech deset partnerů, kteří projekt finančně podpořili, vyjádřilo spokojenost jak s realizací projektu, tak s naplněním všech cílů, který projekt měl za úkol - oslava významného světového počinu, edukace mladších a v neposlední řadě obrovské mediální pokrytí více než 40 miliony mediálních zásahů v českých i světových médiích. Během necelého měsíce jsme získali téměř 11 tisíc návštěvníků webu (10 % z nich pocházelo z 9 zemí světa) a 8 tisíc lidí na FB profilu projevilo o účast zájem. Na Youtube projekt zhlédlo 62 tisíc diváků. Akce se dostala do výběru Opráski sčeskí historje, kde ji vidělo 114 tis fanoušků.

Doplňující informace

„Vybrali jsme si tento projekt ne proto, že je jednoduchý. Ale proto, že je nesmírně těžký“. J.F. Kenedy, 1970 a Marek Vocel, 2020 „Ze záměru promítání obrazu rakety Saturn a jejího startu na těleso TV věže jsem přímo nadšen a velice ho podporuji,“ tak se k projektu vyjádřil Václav Aulický, tvůrce návrhu samotné Žižkovské televizní věže.

Rozpočet

do 5 mio

obrázek
obrázek
obrázek
obrázek