Spořka fest '19
Soutěžící | Česká spořitelna |
---|---|
Klient | Česká spořitelna |
Formát |
Účastníci nesoucí hlavní podíl na úspěšnosti eventu
Miloslav Tuček - Interní komunikace
Klára Zelenková - Interní komunikace
Popis projektu
Cílem Spořka festu bylo zvýšit eNPS banky, resp. zvýšit počet interních fanoušků - tj. jeden ze 3 strategických cílů ČS. První all employee party jsme organizovali v O2 areně v lednu 2017 a měla výborný ohlas. Chtěli jsme pokračovat v tomto trendu, ale v jiném formátu, kterým překvapíme naše zaměstnance. Akce byla primárně realizována ČS za pomoci Metronome a v posledních měsících i Event Areny. NPS akce dosáhl skvělých 94. Následně proběhlo ve Spořitelně měření eNPS, které se z 26 zvedlo na 41. To je výrazná změna, protože v posledních 2 letech se téměř neměnilo. Druhotně jsme posílili employer brand #JsmeSporka.
Počet oslovených eventem vs. reálně zúčastněných
Komunikací jsme oslovili všechny zaměstnance Finanční skupiny ČS (více než 10 tis. a to byla primární cílová skupina), externí spolupracovníky (téměř 2 tis.) a rodiče na mateřské/rodičovské dovolené (cca 1 tis.). Celkem se registrovalo 14 045 hostů, tj. 7 201 unikátních hostů. Většina (96 %) se registrovala s jedním doprovodem. Z tohoto počtu reálně dorazilo 12 438 hostů.
Kreativita
Vytvořili jsme něco úplně nového nejen pro Spořitelnu, ale možná pro celou ČR. V dnešní době se péče firem o své zaměstnance neměří už jen počtem školení a velikostí benefitů. Důležité pro spokojené zaměstnance (v ČS jim říkáme fanoušci) je především to, jak se o ně staráte po celý rok a co pro ně děláte. A myslíme si, že konceptem celofiremní party s ukázkou všech CSR a sponzoringových aktivit jsme nakoupili nejen naše zaměstnance. Množí dostali doma poplácáno po ramenou od svých blízkých, že ta Spořka je fajn, mnohým kamarádi záviděli v hospodě, že pro ně banka dělá super věci (viz reakce na interní sociální síti ČS). Zkrátka jsme vytvořili něco, o čem hodně nahlas mluvily nejen konkurenční banky, ale i další velké firmy na trhu. A chtějí se nadále ochytřovat ;-) Obsah i formu festivalu jsme řešili především interně. Nemusíme si nic nalhávat, bylo velmi těžké sjednotit samostatné útvary/aktivity do jednoho příběhu. Sice nám občas v bance vládne “Ego marketing”, ale zaměstnancům je úplně jedno, který útvar je za co zodpovědný. Zkrátka jsme jim Chtěli dát jeden velký silný příběh naší banky. Ale lepší než tisíc slov (tady znaků) je jedno video, tak se koukněte ;-) Grafickou kreativu jsme řešili ve spolupráci se studiem Loudmark. Využili jsme motiv 200 let založení Skupiny Erste, významný milník totiž slavila v roce 2019 celá skupina. Motiv jsme dále rozpracovali do podoby srdce, který se stal klíčovým prvkem celé akce. Při komunikaci akce jsme nově začali budovat employer brand #JsmeSporka se symbolem rukou do tvaru srdce, který je nyní nedílnou součástí interního i externího brandu Spořitelny. A nejlepší na tom je, že ji sami zaměstnanci začali spontánně používat ve svých soukromých postech.
Náročnost a provedení
Díky spolupráci se stávajícím hudebním festivalem Metronome jsme mohli pro naše zaměstnance připravit nezapomenutelnou akci, aniž bychom ji museli postavit na zelené louce. Tím jsme ušetřili finance a energii, kterou bychom jinak museli vložit do tak obrovské akce. Přesto už dlouhou dobu před akcí jsme museli vše koordinovat s Metronome, aby obě akce mohly plynule navázat, a byly spokojeny obě strany i dodavatelé. Spojením vyvstal i náročný produkční oříšek - jak změnit jeden festival na druhý během několika nočních hodin. Metronome končil nad ránem v neděli a Spořka fest otevíral brány v 10 hod. ráno. - Chtěli jsme mít super den pro všechny = vymysleli jsme 8 hodin té nejlepší české hudby na 4 stage, kde nám zahrálo 15 interpretů a další 2 doprovodné programy. Dali jsme šanci i spořkovým kapelám, zahráli nám i synové kolegy z RKC v Brně. - Chtěli jsme zaměstnance dovézt na místo = sehnali jsme tou dobou všechny dostupné vlaky od všech dopravců (pozn. ve stejný den byla velká demonstrace na Letné) a vypravili jsme 2 vlaky Leo Express ze 4 moravských zastávek a 1 vlak Českých drah. Konečná zastávka Nádraží Holešovice byla v dochozí vzdálenosti na akci. Na nádražích vítali zaměstnance hostesky a směřovali je na výstaviště. Z 36 měst jsme vypravili 81 autobusů. Pro dojíždějící auty jsme připravili speciální autobusy u nového Trojského mostu, odkud účastníky svážely shuttle busy. Měli jsme rezervovanou celou Letnou a domluvené shuttle tramvaje, ale do toho nám něco vlezlo ;-) - Chtěli jsme dát zaměstnancům kvalitní oběd zdarma = během noci jsme museli vybudovat jídelny ve třech pavilonech Křižíkovy fontány. Ty během 3,5 hodiny obsloužily na 12 tis. osob, s čímž nám pomohlo Zátiší. Za první 1,5 hodinu provozu jídelny vydaly jídlo pro 8 500 osob. - Chtěli jsme naučit zaměstnance něco nového = celý festival byl cashless. Ke vstupu, placení i jako voucher na oběd sloužil náramek. Ten kromě kreditu 300 Kč umožňoval i další dobíjení kreditu. A zůstatky jsme samozřejmě do poslední koruny vraceli. Tedy, kdo si neřekl, toho zůstatek jsme věnovali na charitu (celková částka byla 36 tis. Kč). - Chtěli jsme být digi = veškerá komunikace před akcí (videopozvánky kapel, soutěže Meet&Greet na setkání s kapelami, aktuality a mnoho užitečných informací) jsme pouštěli přes vlastní aplikaci ČS akce a její microsite pro desktopy. Každý tak mohl mít kdykoliv u sebe všechny informace. Komunikaci jsme podpořili interními LCD. - Chtěli jsme si spoustu věcí udělat interně = do akce bylo zapojeno více než 40 dobrovolníků ze Spořitelny (např. fanshop, catering, scénář, doprava, zóny ČS atd.), kteří nad nad rámec své běžné práce pomáhali se zajištěním akce. Např. dvě kolegyně na interním helpdesku vyřídily přes 800 dotazů. Do příprav se k nám několik týdnů před akcí přidala produkčně Event Arena, která nám pomohla celou akci koordinovat, a byla třetí nezávislou stranou, která v přípravách nebyla tak dlouho a řadu věcí viděla z nového úhlu.
Přínos (vliv na chování/vnímání)
Jedním ze třech strategických cílů Spořitelny je mít 10 tisíc interních fanoušků, které měříme prostřednictvím eNPS zaměstnavatele. eNPS po Spořka festu vyskočilo z 26 na 41. To je výrazná změna, protože v posledních 2 letech se téměř neměnilo, např. i přes několikeré zvyšování platů. Pozitivní odezva nebyla pouze ve zpětné vazbě, kterou detailně zpracoval náš tým Zákaznické zkušenosti, ale také na intranetu, naší sociální síti Včelín a v komentářích (více než 400 komentářů), kde lidé zaměstnanci od sebe psali psali pozitivní komentáře. Z respondentů zpětné vazby uvedlo 67 % z nich, že “mají pocit, že Spořitelna myslí na své zaměstnanci”, a tají 66 % napsalo, že “jsou hrdí, že pracují pro Spořitelnu”. Spořka fest samotný překvapil 84 % respondentů. NPS měříme z každé interní akce, Spořka fest hodnotili účastníci velmi pozitivně hodnotou 94. To překonalo o jeden bod i první all employee party v roce 2017. Na akci jsme udělali vlastní fanshop s brandingem JsmeSporka. Překvapily nás fronty ve fanshopu, prodalo se více než 1000 produktů, od hrnků, triček po čepice. Den po akci jsme na firemním LinkedInu zveřejnili pár fotografií a post se stal nejúspěšnějším příspěvek do té doby. Na sociálních sítích se objevily desítky fotek s hashtagy #JsmeSporka a #SporkaFest. Microsite o akci na našem intranetu měla 120 625 zhlédnutí za celou dobu komunikace, video z akce mělo 9 356 zhlédnutí. Akcí jsme druhotně podpořili také employer brand #JsmeSporka. Jako velkou pochvalu bereme i zhodnocení CEO, který prohlásil, že vyplacení bonusů v řádech stamilionů neudělalo zdaleka takovou odezvu mezi zaměstnanci jako Spořka fest v řádech pár milionů. Na akci jsme si také najali nezávislý audit (Event Architects), aby nám nestranně posoudili Spořka fest z pohledu účastníka. O auditu jsme Metronome i Event Areně řekli až po akci. Z výsledku auditu nevyplynuly žádné velké chyby, spíše menší doporučení pro ještě větší návštěvnictví zážitek. No ale my víme, že vždy je kam se posouvat ;-)
Doplňující informace
Po dobrých zkušenostech s propojením rodinného dne s festivalem Kefír jsme se rozhodli pro podobné spojení i pro all employee party. Propojili jsme se s hudebním festivalem Metronome Prague a společně vytvořili zázemí pro oba festivaly. Vše bylo logisticky velmi náročné, kdy jsme Metronome po jeho skončení během jedné noci přebrandovali na Spořka fest. Díky využití produkčního a technického zázemí festivalu jsme výrazně ušetřili prostředky. Do akce bylo zapojeno více než 40 dobrovolníků ze Spořitelny (např. infodesk, fanshop, catering, scénář, doprava, zóny ČS atd.). Festival, který byl primárně postavený na hudební produkci, jsme propojili s doprovodným programem, který reflektovat naše sponzoringové a CSR aktivity. Díky tomu jsme vytvořili alternativní program pro ty, kdo zrovna neměli na koncert chuť, a podprahově jim ukázali, jaké aktivity jako banka podporujeme. Reálně jsme tak ukázali našim zaměstnancům, co to znamená vést k prosperitě, která je našim posláním, v praxi. Spořitelna je i přes dlouhou tradici inovativní a digitální banka, proto jsme vytvořili vlastní eventovou aplikaci a celý festival bych cashless. Náramek pro hosty sloužil jako vstupenka, voucher na oběd a obsahoval i kredit pro účastníky s možností dalšího dobití. Vše o festivalu měli tak pořád u sebe, v kapse či na ruce.
Rozpočet
nad 30 mio